بانک مسکن در استفاده از صکوک در سیستم بانکی کشور پیشقدم شد

معاون پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت:بانک مسکن در ارایه و استفاده از صکوک به ‌عنوان اولین بانک ایران پیشقدم شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مسکن حسن‌زاده در نشست بررسی صکوک در بانک مسکن افزود: صکوک منافع مالی بسیار زیادی را برای بانک به همراه می‌آورد و این طرح به سرمایه‌گذاری و مطالعه اولیه نیاز دارد تا ساختارها و بسترهای مناسب برای اجرای آن آماده شود.
حسن‌زاده با اشاره به چگونگی اخذ مجوز انتشار صکوک تصریح کرد: می‌توان مجوز انتشار صکوک را از بانک مرکزی اخذ کرد و نسبت به انتشار آن در زمان نیاز اقدام کرد.
وی آمادگی پژوهشکده پولی و بانکی را برای مشاوره و انجام هماهنگی‌های لازم به‌ منظور کسب مجوز از بانک مرکزی برای انتشار صکوک اعلام کرد.
طاری کارشناس مسایل پولی و بانکی نیز طی سخنانی گفت: این طرح تنوع زیادی دارد و طرحی مشترک بین سیستم پولی و بازار سرمایه است.
طاری بیمه را ضمانتی برای اصل سرمایه در ابزار صکوک عنوان کرد.
حشمتی مولایی کارشناس مسایل پولی و بانکی و مدیر گروه مطالعات اقتصادی اسلامی پژوهشکده امور اقتصادی نیز به ‌عنوان دیگر سخنران نشست، جنبه‌ی حقوقی، ریسک و مسوولیت‌پذیری موضوع صکوک را بسیار مهم عنوان کرد وانجام کار پژوهشی را در این زمینه ضروری دانست.
* بررسی صکوک در بانک مسکن
میر‌مجتبی هاشمی نودهی مشاور مدیر عامل و رییس مرکز پژوهش و توسعه بانک مسکن طی سخنانی با اشاره به ضرورت بکارگیری ابزارهای مالی جدید گفت: مدتی است که کارشناسان در بانک مسکن بر روی مبحث صکوک مطالعه و بررسی می‌کنند.
وی افزود: ما زمینه‌های اجرای ابزار صکوک را در بانک مسکن پیگیری می‌کنیم و نشست‌‌های کارشناسی چندی را نیز با حضور کارشناسان این بانک برگزار کرده ایم زیرا باتوجه به ماهیت فعالیت‌های بانک مسکن، استفاده از ابزار صکوک اجاره را به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی بلند مدت برای بانک مفید می دانیم.
صکوک به‌عنوان ابزار مالی اسلامی دارای اعتبار ترازنامه‌ای است و با برخورداری از اعتبار حداقل 5 ساله با نرخ سود ثابت می‌توان بازار ثانوی برای فروش آن تصور کرد.
۴ آذر ۱۳۸۸ ۱۵:۴۶
فارس |