دستیابی به بیش ازچهار میلیون و 500هزارواحدمسکونی جدیددربرنامه چهارم

تهران- براساس جدول اهداف کمی بخش مسکن در برنامه پنجساله چهارم توسعه کشور ، در دوره مذکور ( 88-1384 ) در مجموع باید دستیابی به چهار میلیون و 534 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی جدید فراهم می شد.
گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است، منابع رسمی تاکنون آمار دقیقی از عملکرد تحقق یافته در دوره یادشده اعلام نکرده اند.
پیش از این "محمد سعیدی کیا" وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم گفته بود، مبنای ساخت وساز شهری در سطح کشور آمار پروانه های ساختمانی صادره از سوی شهرداریها است.
برپایه جدول مذکور،در دوره پنج ساله برنامه چهارم توسعه کشور سه میلیون و 359 هزار واحد مسکونی شهری در سطح کشور باید ساخته می شد که در شهریورماه 1388 " منوچهر خواجه دلویی" معاون پیشین وزیر مسکن و شهرسازی خبر از احداث سه میلیون و 600 هزار واحد مسکونی داد، که این رقم از سوی برخی از دست اندرکاران ساخت و ساز بویژه انبوه سازان تایید نشد.
وزیر مسکن وشهرسازی دولت نهم آمارهای ساخت واحدهای مسکونی در سطح شهرها را در سالهای برنامه چهارم توسعه به ترتیب به این شرح اعلام کرده بود.
در سال 1384 به عنوان زمان شروع برنامه 579 هزار واحد مسکونی شهری احداث شد ،در حالی که رقم پیش بینی برنامه 572 هزار واحد مسکونی بود .
در سال 1385 به عنوان سال دوم اجرای برنامه پنجساله چهارم توسعه احداث 637 هزار واحد مسکونی اعلام شد، در حالی که رقم پیش بینی شده در برنامه 617 هزار واحد مسکونی بود.
در سال 1386 نیز رقم ساخت 830 هزار واحد مسکونی ذکر شد که نسبت به رقم 666 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده در برنامه افزایش 164 هزار واحد مسکونی را نشان می دهد.
در سال 1387 هم آمار ساخت 780 هزار واحد مسکونی بیان شد که در برنامه 720 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آمارهای رسمی سال 1388 تاکنون اعلام نشده ، اما در برنامه رقم 784 هزار واحد مسکونی قید شده است.
براساس آمار پیش بینی شده در برنامه پنجساله چهارم توسعه کشور ، در طول سالهای 87-1384 باید دو میلیون و 575 هزار واحد مسکونی ساخته می شد ، درحالی که آمار وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم حاکی از ساخت دو میلیون و 826 هزار واحد مسکونی است.
از سوی دیگر در حوزه مسکن روستایی در پنج سال اجرای برنامه چهارم توسعه باید یک میلیون و 175 هزار واحد مسکونی در سطح روستاها احداث می شد که آخرین آمارها حاکی از صدور پایان کار برای 700 هزار واحد مسکونی روستایی است .
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، درچارچوب برنامه های پنجساله چهارم و پنجم توسعه کشور باید دو میلیون واحد مسکونی روستایی بهسازی و نوسازی شود و در واقع سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی تحت پوشش این برنامه قرار می گیرد .
ساخت وساز در حوزه مسکن روستایی با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سوی مردم صورت می گیرد و دولت سالانه تسهیلات بانکی برای این بخش اختصاص می دهد.
۱۵ فروردین ۱۳۸۹ ۱۶:۱۰
irna |