با حضور دکتر محمدرضا جواهری تفتی ؛

برگزاری نشست تخصصی «تامین مالی مسکن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»

جواهری تفتی جواهری محمدرضا جواهری دکتر محمدرضا جواهری دکتر محمدرضا جواهری تفتی
نشست تخصصی «تامین مالی مسکن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور دکتر محمدرضا جواهری تفتی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن ، سعید شیرزادی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن ، شهاب‌الدین شمس مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و سیدمحمدحسین فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن برگزار شد. دراین نشست که با همکاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن برگزار شد، ظرفیت‌های مناسب و متنوع بازار سرمایه برای تامین مالی مسکن، چالش‌های تامین مالی در صنعت ساختمان و آینده تامین مالی در بازار مسکن و مواردی از این دست، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اهمیت ظرفیت‌ها و ابزارهای بازار سرمایه

سعید شیرزادی مدیرعامل گروه مالی مسکن در این نشست تخصصی با بیان اینکه شعار اصلی و مهم دولت سیزدهم مربوط به جهش تولید در حوزه مسکن است گفت: با توجه به اهمیت بالای بحث مسکن در کشور، بارها رئیس سازمان بورس تاکید کردند که هرگونه زیرساخت و ابزاری را در اختیارمان قرار می‌دهند. وی با اشاره به بازدهی بازارهای مختلف در پنج سال گذشته گفت: مطالعات نشان می‌دهد، بازده مسکن از تورم بالاتر بوده است و  هر کسی وارد این بازار شود، می‌تواند بازدهی بالایی کسب کند.

به گفته وی، قطعا باتوجه به جذابیت این بازار، هر ابزاری در بازار سرمایه طراحی و ارایه شود می‌تواند مورد استقبال فعالان این بازار قرار گیرد که این نشان میدهد ما ظرفیت‌های زیادی برای تولید ابزارهای مناسب در بازار مسکن داریم، ابزارهایی که  بتواند منابع خرد مردم را تبدیل به مسکن کند.


وی ضمن تاکید بر پتانسیل‌های بازار سرمایه، تصریح کرد: ظرفیت بازارسرمایه برای ابزارهای مسکن بسیار اهمیت دارد، ابزارهای مختلفی در حوزه مسکن توسط سازمان بورس، شورای فقهی و بانک مسکن طراحی شده که می‌توان به صندوق بخشی بازار مسکن، صندوق کالایی و چند کالایی بازار مسکن صندوق زمین و ساختمان، اوراق سلف موازی مسکن و سایر اشاره کرد.

شیرزادی اظهار کرد: دولت باید یارانه‌های مناسبی به حوزه تامین مسکن اختصاص دهد، در این راستا لازم است برای حوزه مسکن در بحث سیمان و فولاد ورود کنیم. در سالی  که با عنوان رشد تولید و مهار تورم نامگذاری است چه مسیری مناسب تر از موضوع توجه به حوزه مسکن است. زیرا با توجه به این حوزه ضمن ارتقا بخش تولید، شاهد کاهش تورم نیز خواهیم بود.

شیرزادی گفت: گروه مالی مسکن در راستای حمایت از زنجیره ارزش مسکن در حال تلاش و برنامه‌ریزی است، همچنین در حوزه تامین مالی مسکن نیز گروه مالی بانک مسکن به عنوان یک ضامن کنار سازندگان خواهد بود. از تمام هم فکران میخواهیم برنامه‌های خود را در جهت تامین مالی حوزه مسکن با ما در میان بگذارند.

راه‌های تامین مالی مسکن

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس در این نشست، در خصوص ظرفیت‌های بازار سرمایه اسلامی‌در تامین مالی بخش مسکن گفت: مسکن بخشی از اقتصاد است که قابلیت پیش برندگی داشته و بر مشاغل مختلف تاثیرگذار است، بنابراین یکی از راه‌های جهش اقتصادی و اشتغالزایی، توجه به موضوع مسکن است.

هدایت نقدینگی به سمت نهضت ملی مسکن

سیدمحمدحسین فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در خصوص نظام تصمیم گیری و راهبردهای بهینه تامین مالی در بخش مسکن و ظرفیت‌های بازار سرمایه در حوزه تامین مالی این بخش گفت: طبق اخرین بررسی‌ها اگر سالانه ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار واحد مسکن تولید در کشور انجام شود، احتمالا در افق ۱۴۱۵ ، کشور حدود ۸ تا ۹ میلیون عرضه واحد مسکونی خواهد داشت که با احتساب زوج‌های جوان ، بافت فرسوده که از چرخه خارج می‌شوند و تقاضاهایی که در اقتصاد بخش مسکن به وجود می‌آید، تقریبا در افق ۱۴۱۵ به تعادل مسکن خواهیم رسید. وی با بیان اینکه براساس این آمار، هرچه تعداد کمتری تولید مسکن داشته باشیم، قطعا نقطه تعادل در اقتصاد به عقب می‌افتد، گفت: این موضوع بسیار حایز اهمیت است و باید همه بخش‌ها به بحث تولید حوزه مسکن توجه کنند و دراین راستا راهبرد‌هایی هم در حوزه سیاستگذاری تنظیم شده است‌ و همه عوامل که منجر به افزایش عرضه مسکن شود، بسیج شده‌اند. اما خلا مهم که دراین حوزه با آن روبه‌رو هستیم بحث تامین منابع بخش تهیه و ساخت مسکن است.

لزوم ایجاد جذابیت در ابزارهای جدید

محمد‌رضا جواهری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز در این نشست درباره چالش‌های تامین مالی در صنعت ساختمان، با اشاره به اینکه ابزارهای جدید باید برای سازندگان جذاب باشد افزود: در حال حاضر انواع ابزارهای جدید تعریف می‌شود، اما سازندگان مسکن سراغ این ابزارهای نمی‌آیند و این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا متولیان امر و سازمان بورس در صدد رفع آن برآیند.  وی با بیان اینکه در بخش صندوق زمین و ساختمان نیز ما مشکلاتی داریم که این مسایل باعث شده تا تمایل به استفاده ازاین صندوق‌ها کاهش یابد یادآورشد:ما در بحث استفاده از ابزارهای جدید با هزینه‌های بالا و پروسه‌های طولانی روبرو هستیم که این ایردات باید رفع شود.

 

۲۵ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۴
روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن |
Loading