معاون وزیر مسکن: جمعیت شهرهای جدید از مرز 460 هزار نفر گذشت

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: طی پنج سال برنامه چهارم توسعه (88-1384) جمعیت ساکن در 16 شهر جدید با رشد بیش از 30 درصد نسبت به برنامه سوم از مرز 460 هزار نفر گذشت.

'جمشید نورصالحی' روز جمعه به مناسبت هفته دولت به خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت:تا پایان برنامه سوم توسعه (1383)در مجموع 300 هزار نفر در شهرهای جدید ساکن بودند. شهرهای اندیشه، پرند، پردیس و هشتگرد(استان تهران)، مجلسی، بهارستان و فولادشهر (استان اصفهان)، بینالود، گلبهار (استان خراسان رضوی)، مهاجران (استان مرکزی)، صدرا (شیراز)، سهند(تبریز)، عالی شهر(بوشهر)و رامشار(سیستان و بلوچستان) از جمله شهرهای جدید تحت پوشش وزارت مسکن وشهرسازی هستند که سکنه دارند. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تا پایان برنامه چهارم توسعه (1388) در مجموع 280 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید دارای سکنه یا اتمام یافته و یا در دست ساخت قرار داشت، درحالی که این رقم در سال 1383 (پایان برنامه سوم توسعه) بالغ بر 180 هزار واحد مسکونی بود. نورصالحی اضافه کرد: براساس طرح مسکن مهر که قرار است 940 هزار واحد مسکونی در سطح شهرها ساخته شود، احداث 250 هزار واحد مسکونی سهمیه اختصاص یافته به شهرهای جدید است.
وی گفت: از مجموع 309 هزار واحد مسکونی که اکنون در شهرهای جدید در دست اجرا قرار دارد 74 هزار دستگاه مربوط به تعاونی‌های مسکن و بقیه تعهدات انبوه‌سازان، سرمایه گذاران خارجی و غیره است. نورصالحی تصریح کرد:سهم سرمایه‌گذاران خارجی از طرح مهر 40 هزار واحد مسکونی است که توسط پنج شرکت ترکیه‌ای و یک شرکت کره‌ای به مورد اجرا گذاشته می‌شود. معاون وزیر مسکن و شهرسازی از برنامه واگذاری 25 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید از هفته چهارم شهریور ماه سال جاری تا پایان آذر ماه خبر داد و گفت: انتظار می‌رود در سه ماهه پایانی سال جاری نیز با تکمیل 75 هزار واحد مسکونی در مجموع کار ساخت 100 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید به پایان برسد. وی خاطرنشان ساخت:بقیه واحدهای مسکونی سهمیه طرح مهر در شهرهای جدید سال 1390 به اتمام می‌رسد. نورصالحی افزود: اجرای 215 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید از سوی انبوه سازان به عنوان عملکرد شاخص در این بخش محسوب می‌شود که از مهر 1388 تا شهریور ماه جاری در حال ساخت است که در واقع به عنوان عملکرد دولت دهم محسوب می‌شود. وی گفت: بمنظور بهبود خدمات زیربنایی در شهرهای جدید مبلغ دو هزار میلیارد ریال برای این بخش در سال گذشته اختصاص یافت که یک هزار و 500 میلیارد ریال آن کمک بلاعوض دولت بود و 500 میلیارد ریال نیز از منابع داخلی شهرهای جدید تخصیص یافت. نورصالحی اظهار داشت :اجرای آماده سازی اراضی، آسفالت معابر، انتقال آب و برق و در واقع شبکه آب و فاضلاب، تصفیه‌خانه آب یا فاضلاب و احداث یا تکمیل مساجد،در واقع زیرساخت‌های خدماتی هستند که اعتباراتی برای این امور صرف شده است.

۷ شهریور ۱۳۸۹ ۰۹:۳۵
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |